2008-11-11

melayu tak akan hilang di dunia

Amerika mencatat sejarahnya yg tersendiri setelah lebih 232 tahun bebas dari jajahan. Dunia gembira bila Barack Obama ( berkulit hitam) telah dinobatkan sebagai "Big Boss rumah putih". Angin perubahan ni secara tidak langsungnya sampai ke Malaysia.

Gua terbaca satu BLOG yg ditulis sendiri oleh Lim kit Siang presiden DAP, berkenaan kemenangan Barack Obama sbg Presiden berkulit hitam pertama di U.S. Persoalan yg Si Lim cuba timbulkan ialah mengenai bolehkah Chinese, Indian atau bangsa lain selain Melayu menjadi PM?

Sebelum ini terdapat suara2 sumbang mempersoalkan ketuanan melayu hingga menyebabkan geng2 sultan dan Agong mengeluarkan statement meminta "kontrak social" yg telah lama dipraktikan tidak dipersoalkan!

yang gua tak paham ialah kenapa la si Lim sibuk sangat pasal nak jadi PM? sebab nak ikut Amerika ke? atau sebab rasa Malaysia akan jadi lagi gempak kalau PMnya bukan Melayu? atau dia rasa sudah sampai masa Malaysia di tadbir oleh bukan Melayu?

Adakah kerana UMNO sudah kehilangan taring selepas pilihanraya March lalu? menyebabkan suara ketuanan Melayu sudah menjadi samar dan semakin perlahan? atau masalah dalaman UMNO akan menghancurkan isinya secara sedikit demi sedikit? atau si kepala di dalam UMNO masih tidur dibuai mimpi indah? kadang2 gua rasa orang Melayu bukan menyampah dengan UMNO tapi menyampah dgn si kepala yg menjadi nakhodanya~

atau kita mengharapkan si anwar dapat melindungi hak bangsa melayu? sedangkan si anwar juga memerlukan bantuan gengnya dari DAP hingga terdapat khabar angin si Lim akan menjadi Timbalan sekiranya anwar menjadi PM? adakah itu punca beliau senyap sunyi?
si Lim sibuk mengenai ketuanan Melayu sedangkan di Singapura "ketuanan Cina" yg masih berkuasa dan tidak bersedia mempunyai PM dari bangsa lain? apa kes..
Si Lim membandingkan Malaysia dgn Amerika..kenapa tidak membandingkan Malaysia dan Singapore? Malaysia umur baru 51, Amerika dah 232 tahun. Si Lim ni dah dibagi betis nak peha..bagi penyepak baru tahu~ apa kurang lagi tinggal di Malaysia? semua boleh dapat...tengok kat jalan siapa naik kancil siapa naik BMW? Melayu naik kancil cina naik BMW~

Gua bukan UMNO, bukan KEADILAN bukan PAS.. dan gua juga bukan racist hahaha~ gua cuma MELAYU yg cintakan KEAMANAN~

6 jeritan:

Anonymous said...

aku sokong! aku sokong sgt!

Marliza Radzi said...

sukalah kesimpulan tu! saya juga!

sila sepak beliau.

The Zulus said...

marah bila budi org melayu tidak dikenang~

Anonymous said...

Melayu sekarang berpecah... tunggu berlaku suatu insiden (macam 13 Mei) baru la nak bersatu... tapi kalau masa krisis baru nak bersatu, sudah terlambat.

PakLah vs Mahathir vs Ku Li, Najib vs Muhiydin vs Mat Taib vs Ali Rustam, Rafidah vs Shahrizat, Mukhriz vs Khairy. Anwar vs UMNO, PAS vs UMNO... sedih kan... bila agaknya melayu nak bersatu?

Anonymous said...

berapa ramai kah Melayu yg berfikiran spt itu skrg? sadis sungguh. perumpamaan "Bersatu kita Teguh" itu seakan dimamah usia. Isk! *tetibe aku emosi. pardon me.

The Zulus said...

tu la.. melayu vs melayu~ siapa rugi? melayu juga yg rugi~