2008-12-26

selimut putih

Hari ini secara tiba2 gua teringatkan lirik lagu selimut putih, liriknya seperti berikut:

Bila Izrail datang memanggil,
Jasad terbujur di pembaringan,
Seluruh tubuh akan menggigil,
Terbujur badan dan kedinginan,
Tak ada lagi gunanya harta,
Kawan karib sanak saudara,
Jikalau ada amal di dunia,
Itulah hanya pembela diri,
Janganlah mahu dikenang-kenang,
Engkau digelar manusia agung,
Sedarlah diri tahu diuntung,
Sebelum masa lkerenda diusung,
Datang masanya insaflah diri,
Selimut putih pembalut badan,
Tinggal semua yang dikasihi,
Berbaktilah hidup sepanjang zaman...

Pada 23hb lalu pada pukul 10.30am gua mendapat panggilan dari kakak sepupu saya dari Penang utk mengkhabarkan pemergian nenek saya ke rahmatullah.

Memang terkejut kerana sebelum ini gua pernah tinggal dan menjaga arwah nenek gua, terkilan ialah sebab tak sempat menatap wajah beliau buat kali terakhir kerana sewaktu tiba di Penang, jenazah beliau telah selamat dikebumikan, isteri gua lebih terkilan sebab dia pernah menjaga nenek gua lebih dari 2 tahun sebelum ini.

Semasa berada dikubur terasa sayu jugak, kawasan perkuburan senja itu sunyi, cuma kedengaran bacaan yassin oleh gua dan adik gua sahaja. Walau sedih tapi redha sebab ajal maut ditangan tuhan, kita tak akan dapat menyangka bila masa dan tempat kita dijemput pulang.

4 jeritan:

Baba Insyirah Iman said...

Al-Fatihah buat tok..

The Zulus said...

Al-fatihah...

Anonymous said...

Al-Fatihah... InsyaAllah roh Allahyarham dirahmati Allah.

Ucapan takziah kepada seluruh ahli keluarga..

Anonymous said...

Al-Fatihah. Linda penah citer pasal nenek ko tu.